Όλα για την Αίγυπτο…

Πορτρέτο της Αιγύπτου

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι εγκαταστάθηκαν στις εύφορες όχθες του Νείλου και δημιούργησαν έναν εκπληκτικό πολιτισμό, τα επιτεύγματα του οποίου έκτοτε εξάπτουν την φαντασία ολόκληρου του κόσμου. Μολονότι βλέπει μπροστά, η σύγχρονη Αίγυπτος δεν μπορεί να αγνοήσει το ένδοξο παρελθόν της. Ως αποτέλεσμα οι αντιθέσεις της την καθιστούν εξαιρετικά σαγηνευτική για τον επισκέπτη.

Ο κόσμος γοητεύεται κυρίως με τον πολιτισμό της αρχαίας Αιγύπτου που άκμασε από το 3.000 ως το 30π.Χ υπό τις περίπου 30 βασιλικές δυναστείες. Ο Νείλος υπήρξε η πανίσχυρη δύναμη που επέτρεψε την ανάπτυξη του αρχαίου Αιγυπτιακού βασιλείου. Οι ετήσιες πλημμύρες του ποταμού άρδευαν τη γη και ανανέωναν το εύφορο επιφανειακό έδαφος.  Ο γεωργικός πλούτος που προέκυψε έδωσε στους κατοίκους τη δυνατότητα να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη της γνώσης και της καλλιέργειές που χαρακτήριζαν το μοναδικό πολιτισμό τους.

Με το πέρασμα των αιώνων, ξένοι κατακτητές, Πέρσες, Έλληνες, Ρωμαίοι, σταυροφόροι, Άραβες και Τούρκοι, εισέβαλαν κατά κύματα στη χώρα αφήνοντας πίσω τα ίχνη τους στους απογόνους τους.

Σήμερα οι περισσότεροι Αιγύπτιοι θεωρούνται Ανατολικής Χαμιτικής καταγωγής. Οι κάποτε νομαδικές φυλές των Βεδουίνων και των Βερβέρων είναι αραβικής καταγωγής ενώ μια τρίτη φυλετική ομάδα, οι Νούβιοι ζει στο νότο. Οι χωρικοί ή φελάχοι έχουν διατηρήσει σε μεγαλύτερο βαθμό τη φυλετική τους καθαρότητα σε σχέση με τους ανθρώπους των πόλεων. Μέχρι και σήμερα ο Νείλος παραμένει πηγή ζωής για την Αίγυπτο. Περίπου το 96% των κατοίκων είναι αναγκασμένοι λόγω σκληρού κλίματος, να ζουν στο Δέλτα ή στην κοιλάδα του Νείλου.

10 κορυφαία αξιοθέατα Αιγύπτου

Πριν από περίπου 500 χρόνια η Γκίζα έγινε η επίσημη νεκρόπολη της Μέμφιδας, της τότε πρωτεύουσας της Αιγύπτου. Μέσα σε λιγότερο από έναν αιώνα οι Αιγύπτιοι έχτισαν τα συγκροτήματα των τριών πυραμίδων ως τάφους για τους νεκρούς βασιλείς τους. Μετά το θάνατο του βασιλιά, το σώμα του μεταφερόταν στον ναό της κοιλάδας όπου το ετοίμαζαν και από τον υπερυψωμένο δρόμο τον έθαβαν κάτω από την πυραμίδα ή σε μερικές περιπτώσεις μέσα σε αυτήν. Οι ταφικοί ναοί συντηρούνταν για πολλά χρόνια μετά και οι ιερείς έκαναν καθημερινές θυσίες στο νεκρό θεό – βασιλιά. Οι συγγενείς του βασιλιά και οι αυλικοί θάβονταν σε δορυφορικές πυραμίδες και πέτρινους τάφους, τους αποκαλούμενους μασταμπάδες για να μοιραστούν την εξουσία και μετά θάνατον.

Οι αρχαιολόγοι συμφωνούν ότι οι πυραμίδες ήταν οι μνημειώδεις τάφοι των βασιλιάδων. Στη κορυφή τους τοποθετούσαν το χρυσό πυραμίδιο ( πυραμιδόσχημος λίθος) που έπιανε τις πρώτες αχτίδες του ήλιου και το σχήμα τους συμβόλιζε ίσως το μυθικό, αρχέγονο λόφο της δημιουργίας.  Ωστόσο επειδή ο ακριβής σκοπός ορισμένων αιθουσών και διαδρόμων παραμένει άγνωστος, το γεγονός ότι κάποιοι αεραγωγοί βλέπουν σε σημαντικούς αστερισμούς, ότι οι νοτιοανατολικές γωνίες σχηματίζουν τέλεια διαγώνιο και ότι οι πλευρές τους είναι ευθυγραμμισμένες με τον αληθινό βορρά, έκαναν πολλούς να αναζητήσουν ευφάνταστες εξηγήσεις.  Αυτή η εναρμόνιση όμως απλώς ακολουθεί τις πεποιθήσεις των αρχαίων Αιγυπτίων ότι η ψυχή του βασιλιά θα ανυψωθεί για να ενωθεί με τα αιώνια αστέρια.

Τα δεδομένα που συνοδεύουν την Πυραμίδα του Χέοπος ή Μεγάλη Πυραμίδα, είναι εκπληκτικά. Υπολογίζεται ότι στην κατασκευή της χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 2 εκατομμύρια ογκόλιθοι, μέσου βάρους 2,5 τόνων ο καθένας. Ορισμένοι στη βάση του κτηρίου ζυγίζουν ως και 15 τόνους. Μέχρι τον 19ο αιώνα ήταν το υψηλότερο κτήριο στον κόσμο. Για τον όγκο της, η ακρίβεια στο χτίσιμό της είναι εντυπωσιακή: η μεγαλύτερη διαφορά στο μήκος των 4 πλευρών της που φθάνουν τα 230μ  είναι μόλις 4 εκατοστά. Η μέθοδος με την οποία κατασκευάστηκε και η ακριβής σημασία ορισμένων αιθουσών της παραμένουν άγνωστες, σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα φανταστικό αρχιτεκτονικό επίτευγμα.

Μπροστά από την Πυραμίδα του Χεφρήνος στέκει φρουρός η Σφίγγα, το παλαιότερο γνωστό μνημειώδες γλυπτό της αρχαίας Αιγύπτου. Οι αρχαιολόγοι υπολογίζουν ότι κατασκευάστηκε γύρω στο 2.500π.Χ με εμπνευστή το Χεφρήνο. Έχει ύψος 20 μέτρων, μακρύ σώμα, φέρει βασιλικό κάλυμμα στο κεφάλι και το πρόσωπό της απεικονίζει πιθανότατα τον ίδιο το βασιλιά.  Σκαλίστηκε σε ένα κομμάτι βράχου και η βάση της διαπλατύνθηκε με την προσθήκη ογκόλιθων από τη 18η Δυναστεία και μετά.

Μολονότι έχει γραφτεί ότι η μύτη της Σφίγγας κόπηκε από τους Μαμελούκους, τους Οθωμανούς ή το στρατό του Ναπολέοντα, στη πραγματικότητα χάθηκε κάποια στιγμή πριν από τον 15ο αιώνα. Αρχικά η Σφίγγα είχε και μια ψεύτικη γενειάδα, σύμβολο βασιλικής ισχύος αλλά και αυτή έπεσε. Ένα κομμάτι που πάρθηκε από το σημείο όπου είχε πέσει στην άμμο, βρίσκεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.

Ο ποταμός Νείλος, ο μεγαλύτερος ποταμός στον κόσμο, ονομάζεται πατέρας των αφρικανικών ποταμών. Πηγάζει νότια του Ισημερινού και ρέει προς τον Βορρά για να καταλήξει στη Μεσόγειο Θάλασσα. Έχει αναποφάσιστο μήκος περίπου 6.650-6700 χιλιόμετρα και αποστραγγίζει σε μια περιοχή που εκτιμάται στα 3.349.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Οι κρουαζιέρες στο Νείλο είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να γνωρίσετε την πλούσια ιστορία της κοιλάδας του Νείλου και να επισκεφθείτε τα μαγευτικά μνημεία κατά μήκους του ποταμού.  Από τον 19ο αιώνα οι κρουαζιέρες στο Νείλο ήταν πολύ δημοφιλείς στο πλαίσιο της περιήγησης στις αρχαιότητες. Ο συνδυασμός της ζωής στο σκάφος και των φαραωνικών θησαυρών που εξιδανικεύτηκε από αμέτρητες ταινίες και μυθιστορήματα, ασκεί ακόμη ακαταμάχητη έλξη στους ταξιδιώτες.

Στην καρδιά του τεράστιου συγκροτήματος του Καρνάκ βρίσκεται ο ναός του Άμμωνα, του βασιλιά των θεών. Το μέγεθος αυτού του ναού με τις ατελείωτες αυλές , τις αίθουσες, τους κολοσσούς και την ιερή λίμνη είναι τρομακτικό. Από την 11η δυναστεία και μετά, ο ένας φαραώ μετά τον άλλον πρόσθεταν κτίρια και άλλαζαν τα υπάρχοντα επιζητώντας  να αφήσουν το σημάδι τους στο σημαντικότερο ναό της χώρας.  Δεν υπολόγιζαν κανένα έξοδο και κατά τη 19η Δυναστεία περίπου 80.000 άνδρες εργάζονται στο ναό ως εργάτες, φρουροί, ιερείς και υπηρέτες. Ο ναός έμεινε θαμμένος στην άμμο επί χίλια χρόνια προτού ξεκινήσουν οι ανασκαφές, στα μέσα του 19ου αιώνα.

Μετά τις πυραμίδες της Γκίζας, το Καρνάκ είναι η σημαντικότερη φαραωνική τοποθεσία της Αιγύπτου.  Οι ανασκαφές αποκάλυψαν το συγκρότημα του ναού που χτίστηκε σε μια περίοδο 1300 ετών και καλύπτει τεράστια περιοχή βόρεια του Λούξορ. Εκτός από το κολοσσιαίο Ναό του Άμμωνα, σε μια έκταση 400 στρεμμάτων έχουν ανεγερθεί φανταστικοί ναοί, ιερά, πυλώνες και οβελίσκοι που μαρτυρούν το πόσο σημαντικές ήταν οι Θήβες.

Η απομακρυσμένη, άγονη κοιλάδα των βασιλέων ήταν οι νεκρόπολη των φαραώ του Νέου Βασιλείου. Λαξεύοντας τους τάφους τους βαθιά στους Θηβαϊκούς Λόφους οι φαραώ από τον Τούθμωσι Α’ ( περίπου 1500π.Χ) και μετά ήλπιζαν να αποτρέψουν τους τυμβωρύχους να κλέψουν τα ανεκτίμητα αντικείμενα που θάβοντας μαζί τους. Η στρατηγική τους απέτυχε. Παρότι ήταν κρυμμένοι, όλοι οι ταφικοί θάλαμοι λεηλατήθηκαν, εκτός από αυτούς των Τούγια και Γιούγια και του Τουταγχαμών που βρέθηκε από τον Χάουαρντ Κάρτερ το 1922 με τους θησαυρούς τους ανέπαφους. Τα κτίσματα όμως σώθηκαν, με τους συγκλονιστικούς διαδρόμους και τους ταφικούς θαλάμους που κοσμούνται με συμβολικές αφηγήσεις του ταξιδιού στον άλλο κόσμο και τελετουργικές εικόνες που βοηθούσαν τους φαραώ στην άλλη ζωή.  Στην κοιλάδα των Βασιλέων έχουν βρεθεί 62 τάφοι, αλλά μόνο λίγοι είναι ανοιχτοί για το κοινό.

Ο λαξευμένος στο βράχο Ταφικός ναός της Χατσεψούτ στο Ντέιρ Ελ Μπάχρι, με φόντο το γυμνό βουνό, είναι ένα θέαμα που κόβει την ανάσα. Σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Σενμούτ της βασίλισσας Χατσεψούτ και είναι ένα εκπληκτικό μνημείο που υψώνεται από την έρημο με αλλεπάλληλους, επιβλητικούς εξώστες. Ο ναός υπέστη ζημιές από το Ραμσή Β’ και τους διαδόχους του και αργότερα οι χριστιανοί τον μετατρέψαν σε μοναστήρι ( εξου και το όνομα Ντέιρ ελ Μπαχρί που σημαίνει ” Βόρειο Μοναστήρι”). Οι συνεχιζόμενες ανασκαφές στο χώρο αποκαλύπτουν συνεχώς εξαίρετο διάκοσμο. Δίπλα του στέκουν ο κατά πολύ παλαιότερος Ναός του Μεντουχοτέπ Β, βασιλιά της 11ης Δυναστείας που κατάφερε να ενώσει την Αίγυπτο και ο Ναός του Τούθμωσι Γ της 18ης δυναστείας.

Οι Τάφοι των Ευγενών, από το Παλιό και το Μεσαίο Βασίλειο. Χρονολογούνται κατά το 23 ο αιώνα π.Χ. Στους τοίχους των τάφων, υπάρχουν εντυπωσιακές επιγραφές των ταξιδιών και άλλων δραστηριοτήτων των ευγενών. Το Μοναστήρι του Αγ. Συμεών, με τις θαυμάσιες τοιχογραφίες του. Κτίστηκε τον 6 ο αιώνα μ. Χ. Το Μαυσωλείο του Αγα Χαν, αριστούργημα της Ισλαμικής αρχιτεκτονικής. Ο Ναός Σατετ στη Νήσο Ελεφαντίν. Κατασκευάστηκε με εντολή της Βασίλισσας Χατσεπσούτ το 1480 π.Χ. Νήσος Φίλαε – Ο Ναός της Ισιδας Μετά την κατασκευή του Φράγματος του Ασσουάν, η Νήσος Φίλαε πλημμύρισε, αναγκάζοντας τους αρμοδίους να μεταφέρουν τα μνημεία της Φίλαε στη Νήσο Αγκιλικα. Ο Ναός της Φίλαε ήταν αφιερωμένος στη θεά Ισιδα. Στην πραγματικότητα, είναι ένα συγκρότημα ναών που κτίστηκε για να τιμήσει την Ισιδα και το σύζυγό της Οσιρις. Το συγκρότημα αποτελείται από το Ναό της Ισιδας, το Ναό του Αδριανού, το Ναό της Χάθορ, τον Προθάλαμο του Νεκτανεμπο Ι, το Κρεββάτι του Φαραώ, την Οικία της Γέννησης και τους δύο Πυλώνες. Η ατμόσφαιρα που δημιουργείται το βράδι, όταν λαμβάνει χώρα η παράσταση Ηχου και Φωτός, είναι μαγευτική, καθώς το φως αντανακλά πάνω στο νερό που περιβάλλει το νησί.

Το Λούξορ χτίστηκε στη θέση των Θηβών, της πρωτεύουσας του Νέου Βασιλείου και αναδείχτηκε στη Μέκκα του τουρισμού για την κοιλάδα του Νείλου. Οι ανασκαφές που έκαναν οι Ευρωπαίοι αρχαιολόγοι κατά τον 19ο και τον 20ο αιώνα και ιδιαίτερα η ανακάλυψη του τάφου του Τουταγχαμών έστρεψαν το διεθνές ενδιαφέρον στη πόλη. Σήμερα οι κάτοικοι του Λούξορ εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τον τουρισμό και η πολύβουη πόλη έχει αναπτυχθεί γύρω από το μαγευτικό Ναό του Λούξορ, το σύμβολο του ένδοξου παρελθόντος της.

Το σημερινό Λούξορ είναι μια πολύβουη πόλη στην ανατολική όχθη του Νείλου. Τα κυριότερα αξιοθέατα βρίσκονται στη καρδιά της πόλης, μεταξύ της Κορνίς και του Ελ Καρνάκ.  Μια από τις πλέον πολυσύχναστες λεωφόρους του Λούξορ είναι η Κορνίς ( παραλιακή οδός) πλάι στον Νείλο.

Ως κέντρο λατρείας της Ίσιδας, το νησί Φίλαι ήταν σημαντικός προσκυνηματικός χώρος μέχρι και τη χριστιανική εποχή. Από εδώ πίστευαν ότι η Ίσις φύλαγε το ιερό νησί Μπίγκε όπου κατά το μύθο, είχε ταφεί ο άντρας της Οσίρις. Μετά τη κατασκευή του Φράγματος του Ασουάν ( 1898 -1902) οι ναοί μισοβυθίστηκαν στα νερά και οι επισκέπτες χρησιμοποιούσαν βάρκες για να θαυμάσουν ότι απέμεινε. Όταν χτίστηκε το Μεγάλο Φράγμα ( 1960 -1971) τα μνημεία μεταφέρθηκαν στο γειτονικό νησάκι Αγκιλκία. Το πρόγραμμα της UNESCO ολοκληρώθηκε μέσα σε οκτώ χρόνια ( 1972 -1980) διάστημα κατά το οποίο η Αγκιλκία διαμορφώθηκε έτσι ώστε να μοιάζει με τη Φίλαι.

Τα πλοία αποβιβάζουν τους επισκέπτες στο νότιο άκρο της Αγκιλκία, κοντά στο παλαιότερο κτίσμα του νησιού, το Περίπτερο του Νεκτανεβώ Β, που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα π.Χ αιώνα. Από εδώ μια μακριά περίστυλη αυλή οδηγεί στο μαγευτικό Ναό της Ίσιδας, το κυριότερο κτίριο στο συγκρότημα της Φίλαι. Χτίστηκε στα τέλη της πτολεμαϊκής και τις αρχές της ρωμαϊκής περιόδου και συνδυάζει την αρχαία Αιγυπτιακή με την Ελληνορωμαϊκή αρχιτεκτονική.

Το Ασουάν βρίσκεται κάτω από τον Πρώτο Καταρράκτη του Νείλου και είνια η νοτιότερη πόλη της Αιγύπτου. Από την εποχή του Αρχαίου Βασιλείου είχε στρατηγική σημασία καθώς φυλούσε τα νότια σύνορα της Αιγύπτου και ταυτόχρονα ήταν η βάση για τις στρατιωτικές εκστρατείες στη Νουβία και το Σουδάν. Καθώς βρίσκονταν στο σταυροδρόμι των αρχαίων εμπορικών οδών μεταξύ Αιγύπτου, Αφρικής και Ινδίας, η αγορά της όπου διακινούνταν εξωτικά αγαθά, ευημερούσε. Αυτό το κομμάτι του Νείλου είναι μαγευτικό: η έρημος φτάνει μέχρι και την άκρη του νερού ενώ στον ποταμό υπάρχουν διάσπαρτα νησάκια. Η πόλη φιλοξενεί μια μεγάλη κοινότητα Νουβίων και η γαλήνια ατμόσφαιρά της την καθιστά ιδανική για τους επισκέπτες.

Οι ναοί του Abu Simbel είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα σημεία στην Αίγυπτο. Ο Φαραώ Ραμσής Β’ ανέθεσε τη σειρά των μνημείων τον 13ο αιώνα π.Χ. στο νότιο άκρο του βασιλείου του. Ήθελε να σημαδέψει τα σύνορα της γης του και να εμπνεύσει και να εκφοβίσει τους ξένους που έρχονταν στην Αίγυπτο. Οι περισσότεροι σίγουρα θα έλεγαν ότι πέτυχε στις προσπάθειές του. Αν και φαίνονται σαν τα  μνημεία του Ramesses II και της συζύγου του, και οι δύο ναοί είναι στην πραγματικότητα ναοί αφιερωμένοι στους θεούς. Ο μεγαλύτερος ναός με τέσσερα τεράστια αγάλματα του Ramesses II καθισμένοι μπροστά του είναι αφιερωμένος στον Amun, τον Ptah και τον Re-Harakty. Ο δεύτερος ναός, ακόμα τεράστιος, αν και σημαντικά μικρότερος από τον πρώτο, χτίστηκε για να τιμήσει την αγαπημένη σύζυγο του Ramesses, τη Nefertari, και είναι αφιερωμένος στη θεά Hathor. Ο ναός έχει έξι κολοσσιαία αγάλματα στην πρόσοψή του, τέσσερα που απεικονίζουν τον Ραμσή και τα δύο δείχνουν τη Νεφερτάρι. Ο δεύτερος ναός είναι σημαντικός για την ιδιότητα που προσφέρει στη σύζυγο του Φαραώ, απεικονίζοντάς την πολλές φορές ισότιμα ​​με τον Φαραώ.

Οι δύο ναοί που είναι λαξευμένοι στην πλαγιά του λόφου είναι διακοσμημένοι με ιερογλυφικά που μνημονεύουν τη μεγάλη νίκη του Ραμσή Β’ στη μάχη του Kadesh. Ένα καθισμένο άγαλμα του Ραμσή Β’ ύψους 65 ποδιών σας υποδέχεται στην είσοδο του ναού, ενώ μέσα σε ένα ακόμη μεγαλύτερο άγαλμα του Ραμσή, ύψους 108 ποδιών, παρακολουθεί τα πάντα. Μόλις μπείτε στον μεγάλο ναό, υπάρχουν μια σειρά από δωμάτια που μειώνονται σε μέγεθος, όλα αφιερωμένα στον ίδιο τον Ραμσή και σε σημαντικά μέλη της οικογένειάς του. (Ο Ραμσής Β’ σίγουρα δεν ήταν ο πιο ταπεινός άνθρωπος της ιστορίας!) Το τελευταίο δωμάτιο, το ιερό , παραμένει στο σκοτάδι όλες εκτός από δύο ημέρες τον χρόνο. Αυτό δεν έγινε τυχαία, χρειάστηκε όλη η γνώση των αρχαίων Αιγυπτίων για την επιστήμη, τα μαθηματικά, την αρχιτεκτονική και την αστρονομία για να επιτευχθεί αυτό. Οι ναοί βρίσκονται αρκετές ώρες οδικώς  νότια του Ασουάν, αλλά μπορείς να φτάσεις  στο Abu Simbel και με αεροπλάνο. Η πτήση από το Ασουάν διαρκεί  30 λεπτά και υπάρχουν δύο πτήσεις την ημέρα, χρονομετρημένες έτσι ώστε οι τουρίστες να έχουν περίπου δύο ώρες για να περάσουν στους ναούς. Αυτή η τοποθεσία νότια του Ασουάν κατά μήκος της όχθης της λίμνης Νάσερ είναι η πιο διάσημη σε όλη την Αίγυπτο μετά τις Πυραμίδες της Γκίζας. Χτισμένοι από τον μεγαλύτερο από τους Φαραώ, τον Ramesses II, αυτοί οι τεράστιοι λαξευμένοι σε βράχο ναοί σημάδεψαν τα νότια σύνορα της Αιγυπτιακής Αυτοκρατορίας με τη Νουβία στο απόγειο της ισχύος της κατά τη διάρκεια του Νέου Βασιλείου. Είχαν σκοπό να μεταδώσουν τη δύναμη των ηγεμόνων της Αιγύπτου σε όποιον τους έβλεπε.

Οι αρχαίοι αρχιτέκτονες τοποθέτησαν το ναό έτσι ώστε το φως του ήλιου να φτάσει στο πιο ιερό δωμάτιο στις 22 Φεβρουαρίου, την επέτειο της ανάληψής του στο θρόνο, και στα γενέθλιά του, στις 22 Οκτωβρίου. Σε αυτές τις δύο ημερομηνίες, ο ήλιος ανατέλλει και φωτίζει τον διάδρομο του ναού σε απόσταση μεγαλύτερη από 200 πόδια σε τρία από τα τέσσερα αγάλματα στο ιερό του ιερού. Τα τρία πρώτα αγάλματα είναι του Φαραώ Ραμσή Β’, του Ρα του θεού του ήλιου και του Αμούν του βασιλιά των θεών. Ο Ραμσής συμπεριέλαβε τον εαυτό του στους θεούς επειδή, ως Φαραώ, θεωρούσε τον εαυτό του θεό. Το τέταρτο άγαλμα παραμένει στο σκοτάδι γιατί αντιπροσωπεύει τον Πταχ, τον θεό του σκότους. Αυτό το άγαλμα δεν έχει δει ποτέ το φως του ήλιου εδώ και πάνω από 3.200 χρόνια!

Ο όγκος του σχεδιασμού και της προσπάθειας που πρέπει να έχει καταβληθεί για να λειτουργήσει όλος αυτός ο συμβολισμός, είναι αυτό που κάνει αυτόν τον ναό πραγματικά εντυπωσιακό. Ένα μικρό λάθος και ο θεός του σκότους παίρνει φως, ή ένα λάθος υπολογισμού και ο ήλιος δεν φτάνει μέχρι την επιστροφή. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι ήταν αληθινές αρχιτεκτονικές ιδιοφυΐες! Δύο φορές το χρόνο, μαζευόμαστε και γιορτάζουμε τους αρχαίους Αιγύπτιους και όλα όσα πέτυχαν. Το εύστοχα ονομαζόμενο Φεστιβάλ Ήλιου γίνεται κάθε 22 Φεβρουαρίου και 22 Οκτωβρίου, όταν ο ήλιος φτάνει στην πιο εσωτερική αίθουσα του ναού. Χιλιάδες άνθρωποι  γιορτάζουν αυτή την τέλεια ένωση της ανθρώπινης νοημοσύνης και των φυσικών φαινομένων. Πρέπει να ήταν αποτελεσματικοί με αυτή την ιδιότητα, επειδή τα μεγάλα αγάλματα του Ραμσή και της συζύγου του Νεφερτάρι που κοσμούν τις προσόψεις τους προκαλούν δέος ακόμα και σήμερα. Τα τέσσερα αγάλματα που φρουρούν την πόρτα του μεγαλύτερου από αυτούς τους ναούς είναι τα μεγαλύτερα γλυπτά που σώζονται από την φαραωνική εποχή.

Πολύ νωρίς το πρωί συγκεντρώνονται μεγάλα πλήθη για να περιμένουν την ανατολή του ηλίου. Πολλοί άνθρωποι εκμεταλλεύονται αυτή την ευκαιρία για να διαλογιστούν και να βρουν μια αίσθηση γαλήνης πριν ξεκινήσει το φεστιβάλ. Αναλογιστείτε την απεραντοσύνη του αρχαίου Αιγυπτιακού κόσμου και την καινοτομία και την ευφυΐα που δημιούργησαν τον όμορφο χώρο. Με την ανατολή του ηλίου, η ηρεμία μετατρέπεται σε ενθουσιασμό καθώς οι άνθρωποι συνωστίζονται για να δουν μια καλή ματιά στο υπέροχο θέαμα των τριών αγαλμάτων που λούζονται στο φως του ήλιου. Μόλις ο ήλιος ανατείλει πολύ ψηλά και τα αγάλματα πέσουν ξανά στη σκιά, όλοι τρώνε, πίνουν, χορεύουν και γιορτάζουν. Η μέρα είναι γεμάτη διασκέδαση και ενθουσιασμό

Η νήσος Κίτσενερ («νονός» της οποίας είναι ο άγγλος στρατηγός Κίτσενερ που με μεράκι την μετέτρεψε σε ένα υπέροχο βοτανικό κήπο), προβάλλουν καταπράσινα μέσα στη διαρκή, πλούσια ροή του ποταμού. Τα χτισμένα στις όχθες ξενοδοχεία είναι εξαιρετικά. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει και το ατμοσφαιρικό «Old Cataract» όπου είχε διαμείνει η Αγκαθα Κρίστι (και όπου λέγεται πως εμπνεύστηκε το «Εγκλημα στο Νείλο») και η βόλτα στους κήπους αποτελεί μια μοναδική εμπειρία.

Το νησί είναι σπίτι σε τροπικά και υποτροπικά φυτά της Αφρικής και της Ασίας, τα οποία φυτεύτηκαν εδώ. Αυτά περιλαμβάνουν τα δέντρα μαόνι, αρτόδεντρο, μοσχοκάρυδο, δέντρα τρομπέτα, μάνγκο και Sycamore Συκιές, μπουκαμβίλιες, δενδρομολόχα, πικροδάφνες, ιβίσκους και Αλεξανδριανά. Η βλάστηση αποτελεί τον ιδανικό χώρο φωλιάσματος για πολλά είδη πουλιών

Το Κάιρο είναι μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες  πόλεις του κόσμου. Μολονότι τα προάστιά του έχουν επεκταθεί και στη δυτική όχθη του Νείλου, τα κυριότερα αξιοθέατα βρίσκονται στην ανατολική πλευρά. Το Κεντρικό Κάιρο είναι η καρδιά της σύγχρονης πόλης και περιλαμβάνει μερικά ωραία κτήρια του 19ου αιώνα. Τα νησιά Γκεζίρα και Ρόντα που βρέχονται από το Νείλο μοιάζουν πιο ήσυχα από το κέντρο ενώ η ρωμαίική και πρωτοχριστιανική ιστορία του Παλιού Καϊρου είναι παλιότερη από την ίδια την πρωτεύουσα.  Το Ισλαμικό Κάιρο είναι το αποκορύφωμα: οι μιναρέδες και οι τρούλοι, τα παζάρια και τα σοκάκια θυμίζουν εικόνες από τις χίλιες και μια νύχτες.

Η καρδιά του κεντρικού Καϊρου είναι η πολύβουη πλατεία Ταχρίρ. Εκεί κοντά ξεχωρίζουν το Αιγυπτιακό Μουσείο και οι κομψές προσόψεις ανάμεσα στις οδούς Κασρ Ελ Νιλ και Ταλαάτ Χαρμπ.

 

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙΡΟΥ

Το πρώτο εθνικό μουσείο φαραωνικών αρχαιοτήτων της Αιγύπτου ιδρύθηκε από ένα Γάλλο, τον Αύγουστο Μαριέτ και εγκαινιάστηκε το 1863. Το 1902 μεταφέρθηκε στις σημερινές εγκαταστάσεις που χτίστηκαν ειδικά για το σκοπό αυτό. Εκτίθενται περισσότερα από 120.00 αντικείμενα ενώ λέγεται ότι στις αποθήκες του υπογείου φυλάσσονται άλλα 150.000. Το καμάρι της συλλογής είναι τα αντικείμενα που βρέθηκαν στον τάφο του Τουταγχαμών, όμως υπάρχουν και εξαιρετικά ευρήματα από όλες τις περιόδους της αρχαίας αιγυπτιακής ιστορίας, από το Χρωματοτρίπτη του Νάρμερ μέχρι τις ελληνορωμαϊκές Φαγιούμ προσωπογραφίες των νεκρών του 2ου μ.Χ αιώνα.

ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΪΡΟΥ

Η Ακρόπολη ( Ελ Καλαά), η κατοικία των Αιγυπτίων ηγεμόνων επί 700 χρόνια, σήμερα αποτελεί δημοφιλή προορισμό για τους τουρίστες. Ιδρύθηκε το 1176 από το φημισμένο μουσουλμάνο πολέμαρχο Σαλάχ ελ Ντιν ( γνωστότερο ως Σαλαντίν) αλλά τα τζαμιά, τα μουσεία και οι επάλξεις της αποκαλύπτουν την πολυποίκιλη κληρονομιά της. Χωρίζεται σε τρία τμήματα και η βασικότερη περιοχή της είναι το Νότιο Τείχος όπυ το Τζαμί του Ελ Νασρ Μοχάμεντ ( το μοναδικό οικοδόμημα των Μαμελούκων που διασώθηκε) μοιάζει με νάνο πλάι στο Τζαμί του Μοχάμεντ Άλι του 190υ αιώνα.

ΣΑΚΑΡΑ – ΜΕΜΦΙΣ

Η Σακάρα είναι ένας από τους πλουσιότερους αρχαιολογικούς χώρους της Αιγύπτου. Τα μνημεία της, από αρχαία αιγυπτιακά ταφικά συγκροτήματα μέχρι κοπτικά μοναστήρια, καλύπτουν μια περίοδο 3.000 ετών. Η Σακάρα υπήρξε η βασιλική νεκρόπολη της Μέμφιδος, της πρωτεύουσας του Αρχαίου Βασιλείου. Όσο επεκτεινόταν η Μέμφις, τόσο μεγάλωνε και η πόλη των νεκρών, μέχρι που έφτασε να εκτείνεται σε μήκος 7χλμ. Μολονότι για κάποιο διάστημα συνέχισε να χρησιμοποιείται ως νεκροταφείο των αξιωματούχων, τελικά εγκαταλείφθηκε και, εκτός από την πυραμίδα του Ζοζέρ, παρέμεινε επί αιώνες θαμμένη στην άμμο. Το 1851 όμως ο Αυγούστος Μάριετ εντόπισε το Σεραπείο.

ΚΟΠΤΙΚΟ ΚΑΪΡΟ

Επί πολλούς αιώνες μετά την εγκατάλειψη των παλαιών φαραωνικών δοξασιών και πριν από την εμφάνιση του Ισλάμ η Αίγυπτος ήταν ουσιαστικά χριστιανική χώρα. Πρωτεύουσα ήταν τότε η Αλεξάνδρεια ενώ το Κάιρο δεν είχε ιδρυθεί ακόμη. Γύρω στον 6ο αιώνα μ.Χ στην περιοχή της σημερινής πόλης υπήρχε μονάχα ένα ρωμαϊκό φρούριο πλάι στο Νείλο που προφύλαγε το πέρασμα στο δρόμο μεταξύ της Ηλιούπολης και της Μέμφιδας. Όταν ο Άραβας στρατηγός Αμρ Ιμπν αλ Ας έστησε το στρατόπεδο του εδώ και έχτισε μια πρωτεύουσα σε μικρή απόσταση, έθεσε τα θεμέλια του μελλοντικού Καϊρου.  Μερικά από τα κύρια αξιοθέατα της περιοχής είνια το τζαμί του Αμρ Ιμπν αλ Ας, το κοπτικό μουσείο, η Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, η Μονή του Αγίου Γεωργίου και η Μετέωρη Εκκλησία.

Τζαμί Ιμπν Αλ Ας: Το τζαμί πήρε το όνομα του στρατηγού που κατέκτησε την Αίγυπτο για το Ισλάμ το 640μ.Χ. Ήταν το πρώτο ισλαμικό τέμενος τόσο στην Αίγυπτο όσο και σε ολόκληρη την Αφρικανική ήπειρο.

Κοπτικό Μουσείο: Το μουσείο οικοδομήθηκε το 1947 και στεγάζει την καλύτερη συλλογή κοπτικής τέχνης παγκοσμίως. Έχει πανέμορδα ζωγραφισμένα ξύλινα ταβάνια, κομψά παράθυρα μασραμπίγια και μια αυλή με κήπο.

Εκκλησία Αγίου Γεωργίου: Πολύ προτού οι Σταυροφόροι διαδώσουν στην Ευρώπη τα ανδραγαθήματά τους, οι χριστιανοί της Μέσης Ανατολής τιμούσαν τον Άγιο Γεώργιο με το όνομα Μαρί Γκέργκις. Ήδη από τον 10ο αιώνα υπήρχε στην περιοχή αυτή μια εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο αλλά το σημερινό, εντυπωσιακό κυκλικό κτίσμα ανάγεται στις αρχές του 20ου αιώνα.

Μονή Αγίου Γεωργίου: Η μονή υπάρχει του τουλάχιστον από τον 15ο αιώνα, όταν έγινε για πρώτη φορά λόγος για αυτήν από τον Άραβα χρονικογράφο Αλ Μακρίζι. Κατοικείται ακόμη από μοναχές και οι επισκέπτες μπορούν να μπουν στην ψηλοτάβανη Μεγάλη Αίθουσα με το ιερό όπου φυλάσσεται η φημισμένη εικόνα του Αγίου Γεωργίου. Η μονή είναι επίσης γνωστή επειδή οι μοναχές πραγματοποιούν μια τελετή όπου δένονται με αλυσίδες που συμβολίζουν το μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου.

Μετέωρη Εκκλησία: Η εκκλησία είναι αφιερωμένη στην Παρθένο Μαρία. Συνήθως αποκαλείται Μετέωρη ή Κρεμαστή επειδή χρίστηκε πάνω από μια πύλη του ρωμαϊκού οχυρού της Βαβυλώνας. Το αρχικό κτίσμα, που πιθανότατα χρονολογείτο από τον 4ο αιώνα μ.Χ καταστράφηκε και ξαναχτίστηκε τον 11ο αιώνα. Έκτοτε επεκτείνεται και ανακατασκευάζεται διαρκώς με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η χρονολόγηση των επιμέρους τμημάτων της. Ο μαρμάρινος άμβωνας και τα τέμπλα με το ένθετο ελεφαντόδοντο που κρύβουν τους τρεις χώρους της Αγίας Τράπεζας ανάγονται μεταξύ του 10ου και του 13ου αιώνα.

ΙΣΛΑΜΙΚΟ ΚΑΪΡΟ

Αφού κατέκτησαν την Αίγυπτο το 641 μ.Χ οι μουσουλμάνοι έχτισαν την πόλη τους, το Ελ Φοστάτ στο σημερινό νότιο άκρο του σύγχρονου Καϊρου. Οι διαδοχικές δυναστείες μετέφεραν την πρωτεύουσα κάθε φορά και πιο βορειοδυτικά μέχρι που ο Σαλαντίν έχτισε την επιβλητική Ακρόπολη σε ένα βραχώδες άκρο και όρισε την τοποθεσία της πρωτεύουσας.  Την εποχή των Μαμελούκων ( 1250 -1517) προστέθηκαν πάμπολλα τεμένη, μαυσωλεία και ισλαμικά  κτίρια. Σήμερα ο λαβύρινθος των στενών, πυκνοχτισμένων δρόμων του Ισλαμικού Καϊρου σφύζει από ζωή και προκαλεί τις αισθήσεις με το μοναδικό ανακάτεμα από ήχους, μυρωδιές και θεάματα και την ολοζώντανη απεικόνιση από το παρελθόν.

Παζάρι Χαν Ελ Χαλίλι: Το παζάρι με τα αστραφτερά μπιχλιμπίδια αποτελεί τη μαγευτικότερη γωνιά του Καϊρου. Χτίστηκε το 1382 από τον Τζάρχακς ελ Χαλίλι, το μέγα Σταυλάρχη του σουλτάνου Μπαρκούκ και είναι ένα από τα μεγαλύτερα παζάρια στη Μέση Ανατολή. Πρόκειται για ένα αυθεντικό μυθικό παζάρι όπου χρυσά, ασημένια και μπρούτζινα αντικείμενα σαγηνεύουν με τη λάμψη τους στο σπηλαιώδες εσωτερικό των μαγαζιών και τα τσουβάλια ξεχειλίζουν από εξωτικά μπαχαρικά που γεμίζουν την ατμόσφαιρα με τα έντονα αρώματά τους.

Η Αλεξάνδρεια, η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Αιγύπτου εκτείνεται σε μήκος 20χλμ στην ακτή. Ιδρύθηκε το 332π.Χ από το Μέγα Αλέξανδρο και έφτασε να ανταγωνίζεται τη Ρώμη προτού παρακμάσει τον 4ο αιώνα μ.Χ Το 19ο αιώνα ο πασάς Μοχάμεντ Άλι έδωσε νέα πνοή στο λιμάνι συνδέοντας το με τον Νείλο. Ο πλούτος της προσέλκυσε χιλιάδες Ευρωπαίους οι οποίοι καλλιέργησαν μια παρακμιακή ατμόσφαιρα, όπως την περιγράφουν όπως ο Καβάφης. Η εποχή αυτή τερματίστηκε τη δεκαετία του 1950 όταν ο ξένοι έφυγαν μετά την επανάσταση του Νάσερ. Από την αρχαία ιστορία της Αλεξάνδρειας σώζονται ελάχιστα πράγματα – υπάρχουν όμως ακόμη ίχνη του κοσμοπολίτικου μεγαλείου της.

ΣΤΗΛΗ ΠΟΜΠΗΙΟΥ

Η κολόνα από γρανίτη του Ασουάν, ύψους 27 μέτρων ανεγέρθηκε το 297μ.Χ προς τιμήν του Ρωμαίου αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Στη βάση του υπάρχει η Ελληνική επιγραφή «στο δικαιότερο των αυτοκρατόρων, το θεϊκό προστάτη της Αλεξάνδρειας., Διοκλητιανό τον ανίκητο. Πόστουμος, έπαρχος της Αιγύπτου. H oνομασία του μνημείου προέρχεται ενδεχομένως από τους ταξιδιώτες του μεσαίωνα που νόμιζαν ότι εδώ είχε ενταφιαστεί ο Ρωμαίος στρατηγός Πομπηίος, ο οποίος δολοφονήθηκε στην Αίγυπτο το 48π.Χ.

ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

Οι κατακόμβες του Κομ Ελ Σουγκάφα, στα νότια του Κίονα του Πομπήιου, χρονολογούνται από το 2ο μ..Χ αιώνα και είναι η μεγαλύτερη ελληνορωμαϊκή νεκρόπολη της Αιγύπτου. Οι τάφοι έχουν λαξευτεί στο βράχο, σε βάθος περίπου 35 μέτρων και βρίσκονται σε τρία επίπεδα. Λόγω των πλημμυρών δεν υπάρχει πρόσβαση στο κατώτερο επίπεδο.

ΡΩΜΑΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΚΟΜ ΕΚ ΝΤΙΚΑ

Το 1965 όταν ισοπεδώθηκε ένα ναπολεόντειο φρούριο για να χτιστούν κατοικίες στην περιοχή Κομ Εκ ντίκα, ανακαλύφθηκε ένα ημικυκλικό ρωμαϊκό αμφιθέατρο. Οι 13 σειρές των μαρμάρινων καθισμάτων που έφεραν οι αρχαιολόγοι ανάγονται στο 2ο αιώνα μ.Χ

ΦΡΟΥΡΙΟ ΚΑΪΤΜΠΕΗ

Μολονότι το φρούριο Καϊτμπέη με τους πυργίσκους, στην άκρη του Ανατολικού Λιμένος, μοιάζει από μακριά με παιδικό παιχνίδι, από κοντά όμως θα διαπιστώσετε πόσο επιβλητικό είναι. Χτίστηκε τη δεκαετία του 1480 από το σουλτάνο Καϊτμπέη ( 1468 -1496) στη θέση του Φάρου, με τις πέτρες από το γκρεμισμένο κτίσμα. Μέσα στο ακροπύργιο υπάρχει ένα μικρό τζαμί ( το παλαιότερο της Αλεξάνδρειας) και το Ναυτικό μουσείο με λείψανα βυθισμένων πλοίων από τις ναυμαχίες των Ρωμαίων και του Ναπολέοντα.  Μεταξύ αυτών θα δείτε μπουκάλια με κρασί και αστρονομικά εργαλεία που ανασύρθηκαν από το γαλλικό πλοίο L’Orient. To φρούριο υπέστη σοβαρές ζημιές από τους βρετανικούς βομβαρδισμούς το 1882 και ο μιναρές του τζαμιού ανατινάχτηκε.

ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΜΟΝΤΑΖΑ

Το ανάκτορο Μοντάζα μέσα σε ένα μεγάλο κήπο, βλέπει σε μια πραγματικά πανέμορφη παραλία. Χτίστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα από το χεδίβη Αμπάς Β’ συγγενή του βασιλιά Φαρούκ και συνδυάζει τη τουρκική με τη φλωρεντινή αρχιτεκτονική: ο κεντρικός πύργος βασίστηκε στο Παλάτσο Βέκιο της Φλωρεντίας.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

Η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας ιδρύθηκε τον 3ο π.Χ αιώνα και ήταν η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη του αρχαίου κόσμου όπου συνέρρεαν σοφοί όλων των εθνικοτήτων. Η βιβλιοθήκη και το πολιτιστικό κέντρο εγκαινιάστηκαν τον Οκτώβριο του 2002, δύο χιλιάδες χρόνια αφότου το αρχικό κτίριο καταστράφηκε σε μια πυρκαγιά. Η νέα βιβλιοθήκη στεγάζεται σε ένα γιγαντιαίο κυλινδρικό κτίριο στο βόρειο άκρο της παραλιακής λεωφόρου.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΒΑΦΗ

Ο Έλληνας ποιητής πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Αλεξάνδρεια. Αυτό το μικρό μουσείο στεγάζεται στο διαμέρισμα όπου έμεινε τα τελευταία 25 χρόνια της ζωής του. Ορισμένα δωμάτια έχουν παραμένει έτσι όπως ήταν εκείνη την εποχή – υπάρχει το κρεβάτι, το γραφείο, σπάνιες εκδόσεις βιβλίων και ορισμένες από τις αποστολές του. Το μουσείο αυτό διάστημα είναι κλειστό λόγω ανακαίνισης.

Το σύγχρονο Λούξορ γεννήθηκε από τα ερείπια των Θηβών, της πρωτεύουσας του Νέου Βασιλείου της Αιγύπτου ( 1550 – 1069 π.Χ). Οι μνημειώδεις ναοί του Λούξορ και του Καρνάκ ήταν πασίγνωστοι στην αρχαιότητα και προσέλκυαν επισκέπτες ήδη από την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Στη δυτική όχθη στην απέναντι πλευρά του Νείλου, βρίσκεται η Θηβαϊκή Νεκρόπολη, ίσως η πλουσιότερη αρχαιολογική τοποθεσία παγκοσμίως. Για να ξεγελάσουν τους τυμβωρύχους οι βασιλιάδες έκρυβαν τους τάφους τους βαθιά στους λόφους, μακριά από τους ταφικούς ναούς της κοιλάδας.

ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΛΟΥΞΟΡ

Στο κέντρο της πόλης δεσπόζει ο Ναός του Λούξορ, ένα κομψό παράδειγμα της φαραωνικής αρχιτεκτονικής. Ήταν αφιερωμένος στη Θηβαϊκή Τριάδα, τον Άμμωνα, τη Μουτ και τον Χονσού. Το μεγαλύτερο μέρος του ολοκληρώθηκε κατά τη βασιλεία του Αμενχοτέπ Γ’ αλλά προσθήκες έγιναν και από τον Ραμσή Β’. Μολονότι τροποποιήθηκε από τους επόμενους ηγεμόνες – μεταξύ άλλων και από τον Μέγα Αλέξανδρο – το σχέδιο του παρέμεινε σταθερό σε αντίθεση με το εκτεταμένο συγκρότημα που δημιουργήθηκε στο γειτονικό Καρνάκ.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΛΟΥΞΟΡ

Στη παραλιακή λεωφόρο ανάμεσα στο Ναό του Λούξορ και το Καρνάκ βρίσκεται αυτό το μουσείο με την εξαιρετική συλλογή αγαλμάτων και αντικειμένων που βρέθηκαν στους ναούς και τους τάφους της περιοχής. Κοντά στην είσοδο υπάρχει ένα εντυπωσιακό επίχρυσο κεφάλι της Αθώρ, της θεάς – αγελάδας που ανακαλύφθηκε στον τάφο του Τουταγχαμών στη Κοιλάδα των Βασιλέων.

ΝΑΟΙ ΤΩΝ ΧΟΝΣΟΥ ΚΑΙ ΟΠΕΤ

Ο καλοδιατηρημένος ναός του Χονσού, γιου του Άμμωνα και της Μουτ, χτίστηκε κατά τη βασιλεία των Ραμσή Γ  και Δ. Μια θαυμάσια πύλη που κατασκεύασε ο Πτολεμαίος Γ και έχει παραμείνει σχεδόν ανέπαφη που οδηγεί στην κεντρική είσοδο.

ΤΑΦΟΙ ΤΩΝ ΕΥΓΕΝΩΝ

Στα νότια της κοιλάδας των Βασιλέων εκτείνεται μια περιοχή με περισσότερους από 400 τάφους ευγενών και αξιωματούχων κυρίως του Νέου Βασιλείου. Μολονότι οι βασιλικοί τάφοι ήταν κρυμμένοι στην απομονωμένη κοιλάδα, αυτοί εδώ βρίσκονται πιο κοντά στην επιφάνεια των λόφων που βλέπουν στο Νείλο. Λόγω της κακής ποιότητας  του ασβεστόλιθου οι τάφοι ζωγραφίζονταν και έτσι δεν υπάρχουν πολλά ανάγλυφα. Οι ζωηρές εικόνες που καλύπτουν τους τοίχους αποτελούν ανεκτίμητη πηγή πληροφοριών για την καθημερινή ζωή του Νέου Βασιλείου. Η νεκρόπολη του Σεϊχη Αμπντ Ελ Κούρνα βρίσκεται γύρω από το χωριό της Παλαιάς Κούρνα.

ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΙΣΣΩΝ

Η κοιλάδα των Βασιλισσών βρίσκεται νοτιοδυτικά της κοιλάδας της κοιλάδας των βασιλέων. Εδώ βρίσκονται οι τάφοι πολλών βασιλικών συζύγων και παιδιών. Μολονότι τη χρησιμοποιούσαν ως νεκροταφείο από τη 18η Δυναστεία, μόνο μετά τη βασιλεία του Ραμσή Α’ στη 19η Δυναστεία, άρχισαν να θάβονται εδώ οι βασιλικές σύζυγοι. Από τους περίπου 80 τάφους ο γνωστότερος είναι της  βασίλισσας Νεφερτάρι. Ελάχιστοι τάφοι είναι ανοιχτοί για το κοινό.

ΡΑΜΕΣΣΕΙΟ

Ο Φαραώ Ραμσής Β’ κυβέρνησε την Αίγυπτο επί 67 χρόνια κατά τη 19η Δυναστεία. Κατασκεύασε αυτόν τον ταφικό ναό ως απόδειξη του μεγαλείου του και για να εντυπωσιάσει τους υπηκόους του. Από το τεράστιο συγκρότημα, που χρειάστηκε 20 χρόνια για να ολοκληρωθεί, σήμερα σώζονται μόνο τα ερείπια. Ήταν αφιερωμένο στον Άμμωνα και το καύχημά του ήταν ένας κολοσσός του Ραμσή, ύψους 18 μέτρων και βάρους 1000 τόνων, κομμάτια του οποίου υπάρχουν παντού διασκορπισμένα. Στο συγκρότημα περιλαμβανόταν ένας  μικρότερος ναός, αφιερωμένος στη μητέρα του Ραμσή, Τούγια και τη σύζυγό του Νεφερτάρι, ένα ανάκτορο και αποθήκες.

ΚΟΛΟΣΣΟΙ ΤΟΥ ΜΕΜΝΩΝΑ

Τα δύο καθιστά αγάλματα του Αμενχοτέπ Γ ύψους 18μ είναι τα πρώτα μνημεία που αντικρίζουν οι περισσότερο επισκέπτες φθάνοντας στη Δυτική Όχθη. Αρχικά φυλούσαν τον ταφικό ναό του Αμενχοτέπ που λεηλατήθηκε από τους επόμενους φαραώ για τα οικοδομικά υλικά του και σταδιακά καταστράφηκε από τις πλημμύρες. Σήμερα σώζονται μονάχα οι δύο απρόσωποι κολοσσοί που, παρά τη φθορά, παραμένουν εντυπωσιακοί.

ΜΕΝΤΙΝΕΤ ΧΑΜΠΟΥ

Ο πανέμορφος ναός του Μεντίνετ Χαμπού, αν και δεύτερος σε μέγεθος μετά από αυτόν του Καρνάκ, δέχεται πολύ λιγότερους επισκέπτες. Στο συγκρότημα δεσπόζει ο τεράστιος ταφικός ναός του Ραμσή Γ που βασίστηκε στον ταφικό ναό του Ραμσή Β στο Ραμεσσείο.

ΝΤΕΙΡ ΕΛ ΜΕΝΤΙΝΑ

Οι τεχνίτες, υπηρέτες και εργάτες που δούλευαν στους βασιλικούς τάφους ζούσαν στο χωριό Ντέιρ ελ Μεντίνα ( το χωριό των τεχνιτών) στα νότια της κοιλάδας των βασιλισσών. Ενταφιάζονταν στη γειτονική νεκρόπολη, σε περίτεχνους τάφους πάνω από τους οποίους υψώνονταν μικρές πυραμίδες.

 

ΕΣΝΑ

Οι αρχαίοι Έλληνες την αποκαλούσαν Λατόπολη, επειδή εδώ λατρευόταν η πέρκα του Νείλου ( λατές). Σήμερα η Έσνα είναι γνωστή για τον Ελληνορωμαϊκό ναό του Χνουμ που σχεδιάστηκε έτσι ώστε να μοιάζει με έναν παλαιότερο που έχτισε ο φαραώ της 18ης Δυναστείας Τούθμωσις Γ. Και οι δύο ναοί ήταν αφιερωμένοι στον κριοκέφαλο θεό Χνουμ που σύμφωνα με την αιγυπτιακή κοσμογονία, έπλασε τους ανθρώπους από λάσπη του Νείλου, χρησιμοποιώντας ένα τροχό αγγειοπλαστικής. Σταδιακά οι πλημμύρες του Νείλου έθαψαν τον Ελληνορωμαϊκό ναό κάτω από στρώματα λάσπης και από πάνω χτίστηκε η σύγχρονη πόλη.

ΕΝΤΦΟΥ

Για τους Αιγυπτίους ήταν ιερός χώρος γιατί εδώ σύμφωνα με το μύθο, ο θεός γεράκι Ώρος αντιμετώπισε το θείο του Σηθ, που είχε δολοφονήσει τον πατέρα του, Οσίρι. O ναός του Ώρου που παρέμεινε θαμμένος στην άμμο και τη λάσπη επί δύο χιλιάδες χρόνια είναι ο μεγαλύτερος και καλύτερα διατηρημένος πτολεμαϊκός ναός της Αιγύπτου. Η κατασκευή του ξεκίνησε επί του Πτολεμαίου Γ του Ευεργέτη το 237 π.Χ και χρειάστηκε 25 χρόνια για να ολοκληρωθεί το κεντρικό τμήμα. Τα έργα συνεχίστηκαν μέχρι και την εποχή του Πτολεμαίου ΙΒ του Νέου Διονύσου. Αν και σχετικά καινούργιος, ο ναός παρουσιάζει ενδιαφέρον για τους Αιγυπτιολόγους επειδή ακολουθεί τα παλαιότερα φαραωνικά σχέδια. Ο επιβλητικός πρώτος πυλώνας ύψους 36 μέτρων είναι διακοσμημένος με εικόνες του Πτολεμαίου ΙΒ που υποτάσσει τους εχθρούς του ενώπιον του Ώρου και της Αθώρ.

ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΚΟΜ ΟΜΠΟ

Το Κόμ Όμπο είναι μια αγροτική πόλη όπου ζουν πολλοί Νούβιοι που έχασαν τα σπίτια τους λόγω της δημιουργίας της λίμνης Νάσερ. Ο κατεστραμμένος αλλά επιβλητικός ελληνορωμαϊκός ναός βρίσκεται σε πανέμορφη τοποθεσία και βλέπει τον Νείλο. Το ασυνήθιστο κτίριο είναι συμμετρικό με δύο εισόδους δύο αίθουσες και δύο ιερά επειδή ήταν αφιερωμένο σε δύο θεούς: η αριστερή πλευρά στον ιερακοκέφαλο θεό Χαρόερι ( Ώρος ο αρχαίος) και η δεξιά πλευρά στο Σεμπέκ, τον τοπικό θεό- κροκόδειλο. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 2ο π.Χ αιώνα από τον Πτολεμαίο Στ Φιλομήτωρ και ολοκληρώθηκε από τον Πτολεμαίο ΙΒ Νέο Διόνυσο τον 1ο αιώνα π.Χ. Ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Αύγουστος πρόσθεσε τον πυλώνα της εισόδου γύρω στο 30π.Χ Από το κατεστραμμένο περίστωο δύο πόρτες οδηγούν στην υπόστυλη αίθουσα που περιέχει εικόνες του Χαρόερι στα αριστερά και του Σεμπέκ στα δεξιά. Μια σειρά διαδρόμων και αιθουσών καταλήγει στα ιερά του Χαρόερι και του Σεμπέκ. Ο ναΐσκος της Αθώρ, νότια του ναού, στεγάζει σήμερα μερικές μούμιες κροκόδειλων από τη γειτονική νεκρόπολη.

Το Ασουάν βρίσκεται κάτω από τον Πρώτο Καταρράκτη του Νείλου και είναι η νοτιότερη πόλη της Αιγύπτου. Από την εποχή του Αρχαίου Βασιλείου είχε στρατηγική σημασία καθώς φυλούσε τα νότια σύνορα της Αιγύπτου και ταυτόχρονα ήταν η βάση για τις στρατιωτικές εκστρατείες στη Νουβία και το Σουδάν. Καθώς βρισκόταν στο σταυροδρόμι των αρχαίων εμπορικών οδών μεταξύ Αιγύπτου, Αφρικής και Ινδίας, η αγορά της, όπου διακινούνταν εξωτικά αγαθά, ευημερούσε. Αυτό το κομμάτι του Νείλου είναι μαγευτικό: η έρημο φτάνει μέχρι και την άκρη του νερού ενώ στον ποταμό υπάρχουν διάσπαρτα νησάκια. Η πόλη φιλοξενεί μια μεγάλη κοινότητα Νουβίων και η γαλήνια ατμόσφαιρα της την καθιστά ιδανική για τους επισκέπτες.

ΝΗΣΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΙΝΗ

Το νησί, που κατά το Αρχαίο Βασίλειο ονομαζόταν Αμπού ( = ελέφαντας) είναι η παλιότερη κατοικημένη περιοχή του Ασουάν. Παραμένει αδιευκρίνιστο αν η ονομασία του προέρχεται από τους τεράστιους γρανιτένιους βράχους που μοιάζουν με ελέφαντες ή αν οφείλεται στο γεγονός ότι ήταν σημαντική αγορά ελεφαντόδοντου. Στην αρχαιότητα το νησί ήταν το κέντρο λατρείας του κριοκέφαλου Χνουμ, του δημιουργού της ανθρωπότητας και θεού της πλημμύρας του Νείλου. Ανάμεσα στα ερείπια της αρχαίας πόλης, στο νότιο άκρο του νησιού, ξεχωρίζει ο Ναός του Χνούμ που χτίστηκε από τον Νεκτανεβώ τον 40 π.Χ αιώνα. Στη δυτική πλευρά του υπάρχει μια επιβλητική πύλη που προστέθηκε τον 1ο π.Χ αιώνα και εικονίζει τον Πτολεμαίο ΙΑ να λατρεύει τον Χνουμ. Στα βόρεια βρίσκεται η Ελληνορωμαϊκή Νεκρόπολη των Ιερών Κριών και ανατολικά ο Ναός της Σάτι που χτίστηκε από την βασίλισσα Χατσεπσούτ. Στο κέντρο του νησιού ξεχωρίζουν τρία παραδοσιακά νούβικα χωριά με σπίτια σε ζωηρά χρώματα.

ΝΕΙΛΟΜΕΤΡΟ

Λίγο νοτιότερα από την νήσο Ελεφαντίνη, οι βαθμίδες του Νειλόμετρου κατεβαίνουν βαθιά μέσα στο ποτάμι. Οι τοίχοι του ήταν βαθμονομημένοι για να καταγράφεται η στάθμη του νερού και να υπολογίζεται η επόμενη σοδειά. Χρονολογείται από τη φαραωνική εποχή και για μικρό διάστημα ξαναχρησιμοποιήθηκε μετά την ανακάλυψή του το 1822.

ΝΗΣΟΣ ΚΙΤΣΕΝΕΡ

Στα δυτικά της Νήσου Ελεφαντίνης, η μικρότερη Νήσος Κίτσενερ ( γνωστή κα ως Νησί των Φυτών) είναι ένα από τα ωραιότερα μέρη του Ασουάν. Οι καταπράσινοι βοτανικοί κήποι που καλύπτουν το νησί το καθιστούν ιδανικό για ήσυχη βόλτα. Τη δεκαετία του 1890 το νησί δωρίστηκε στον Βρετανό στρατηγό Οράτιο Κίτσενερ ως επιβράβευση για τις επιτυχείς εκστρατείες του Αιγυπτιακού στρατού στο Σουδάν. Ο  Κίτσενερ αξιοποίησε το πάθος του για τα λουλούδια καλύπτοντας το νησί με εξωτικά φυτά που εισήγαγε από όλο τον κόσμο. Στις πελώριες συκομουριές, τους φοίνικες και τις χουρμαδιές έχουν βρει καταφύγιο διάφορα πουλιά.

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ SOFITEL CATARACT

Η Αγγλίδα συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών Αγκάθα Κρίστι, έγραψε ένα τμήμα του πασίγνωστου μυθιστορήματος ” Θάνατος στον Νείλο” σε αυτό το επιβλητικό μαυριτανικό ξενοδοχείο που εγκαινιάστηκε το 1899. Βρίσκεται μέσα σε πανέμορφους κήπους με εξαιρετική θέα στο Νείλο και τη νήσο Ελεφαντίνη. Είναι το ιδανικό μέρος για να βυθιστείτε στη ρομαντική ατμόσφαιρα του Ασουάν πίνοντας το τσάι σας ή βλέποντας το ηλιοβασίλεμα στο Νείλο.

ΜΕΓΑΛΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΟΥ ΑΣΟΥΑΝ

Το τεράστιο Μεγάλο Φράγμα χτίστηκε μεταξύ 1960-1971. Έχει μήκος 3.830μ ύψος 111μ και πλάτος 980μ στη βάση του. Στο ανατολικό άκρο του υπάρχει ένα περίπτερο για τους επισκέπτες όπου περιγράφεται η κατασκευή του φράγματος ενώ στο δυτικό χτίστηκε ένας λωτόσχημος πύργος προς τιμή της Σοβιετικής Ένωσης που βοήθησε στην οικοδόμησή του.

Η λίμνη Νάσερ, που εκτείνεται προς νότο σε μήκος 500χλμ από το Μεγάλο Φράγμα και φθάνει σε βάθος τα 180μ είναι μια από τις μεγαλύτερες τεχνητές λίμνες παγκοσμίως. Δημιουργήθηκε με την κατασκευή του Μεγάλου Φράγματος και πλημμύρισε μια τεράστια περιοχή μεταξύ του Ασουάν και του Αμπού Σίμπελ όπου κατοικούσαν οι Νούβιοι πριν ακόμη και από την φαραωνική εποχή. Περίπου 800.00 Νούβιοι μετακινήθηκαν και πολλοί εγκαταστάθηκαν στο Ασούαν. Δεκάδες αρχαίοι ναοί χρειάστηκε να μεταφερθούν σε άλλα σημεία.

NAOΣ ΤΟΥ ΚΑΛΑΜΠΣΑ

Ο επιβλητικός ναός του Καλάμπσα χτίστηκε από τον Αυτοκράτορα Αύγουστο τον 10 μ.Χ αιώνα στη θέση παλαιότερων κτισμάτων του Αμενχοτέπ Β΄και του Πτολεμαίου. Ήταν αφιερωμένος στο θεό της γονιμότητας Μάνδουλη. Το 1970 μετακινήθηκε 50χλμ βορείως της αρχικής τοποθεσίας του, σε μια επιχείρηση διάσωσης που χρηματοδότησε η Γερμανία μετά τη πλημμύρα της Νουβίας. Σήμερα ο ναός δεσπόζει σε ένα κομμάτι της ακτής της λίμνης Νάσερ, δυτικά του Μεγάλου Φράγματος. Πολύ συχνά, όταν κατεβαίνει η στάθμη του νερού, σχηματίζεται ένα νησί. Ένας εντυπωσιακός υπερυψωμένος δρόμος οδηγεί στον πρώτο πυλώνα του ναού, μετά τον οποίο βρίσκεται η περίστυλη αυλή. Η υπόστυλη αίθουσα ξεχωρίζει για τα περίτεχνα κιονόκρανά της και τα ανάγλυφα όπου διακρίνεται ο Αμενχοτέπ να προσφέρει κρασί στον Μάνδουλη.

NAOΣ ΤΟΥ ΟΥΑΝΤΙ ΕΣ ΣΕΜΠΟΥΑ

Ο ναός ήταν αφιερωμένος στο θεοποιημένο φαραώ, τον Άμμων Ρα και το Ρα Άραχθυ. Τη δεκαετία του 1960 ο ναός μεταφέρθηκε δυτικά από την αρχική τοποθεσία του, στη σημερινή του θέση. Δύο κολοσσοί και αγάλματα του Ραμσή κοσμούν το ναό ο οποίος εν μέρει έχει λαξευτεί στο βράχο. Το εσωτερικό άδυτο είχε μετατραπεί σε χριστιανική εκκλησία και πάνω από τα αρχαία ανάγλυφα διακρίνονται ξεθωριασμένες εικόνες αγίων.

ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΜΑΝΤΑ

Ο ναός του Αμάντα ήταν αφιερωμένος στους θεούς Άμμων-Ρα και Ρα-Άραχθυ. Χτίστηκε από τον Τούθμωσι Γ και τον Αμενχοτέπ Β και συμπληρώθηκε από τον Τούθμωσι Δ’. Είναι ο παλαιότερος σωζόμενος νούβικος ναός και έχει τα καλύτερα διατηρημένα νουβικά ανάγλυφα, όπως αυτά στην πίσω αίθουσα του ιερού που εικονίζουν τον Αμενχοτέπ να σκοτώνει τους Σύριους αιχμαλώτους πολέμου.

ΚΑΣΡ ΙΜΠΡΙΜ

Το ερειπωμένο φρούριο Κασρ Ιμπρίμ παραμένει στην αρχική θέση του αν και τώρα πια λόγω της πλημμύρας, βρίσκεται κοντά στην άκρη του νερού ενώ κάποτε έστεκε σε ένα ψηλό οροπέδιο που έβλεπε στην κοιλάδα. Πιστεύεται ότι ήδη από το 1000π.Χ υπήρχε στην περιοχή ένα φρούριο. Τη ρωμαϊκή εποχή μέσα από τα οχυρωμένα τείχη υπήρχαν επτά ναοί, μεταξύ των οποίων ένας ναός της Ίσιδας και άλλος ένας που χτίστηκε τον 7ο αιώνα π.Χ από τον Νούβιο βασιλιά Ταχαράκο. Υπήρξε ένα από τα τελευταία προπύργια των πολυθειστών, τελικά υιοθέτησε τον χριστιανισμό και το 10μ.Χ χτίστηκε ένας καθεδροκός. Αντιτάχθηκε στο Ισλάμ μέχρι το 16ο αιώνα, όταν οι Βόσνιοι κατά διαταγή του Οθωμανού σουλτάνου και μετέτρεψαν τον καθεδρικό σε τζαμί.

Σα σφήνα ανάμεσα στην Αφρική και την Ασία, η χερσόνησος του Σινά συνορεύει με τη Μεσόγειο, τους κόλπους της Άκαμπα και του Σουέζ και τη διώρυγα του Σουέζ. Η περιοχή αυτή υπήρξε αντικείμενο διαμάχης μεταξύ 1967 -1982 οπότε και κατελήφθη από το Ισραήλ και κατόπιν επεστράφη στην Αίγυπτο με τη συνθήκη του Καμπ Ντέιβιντ. Από τα τέλη της δεκαετίας του 80 ο τουρισμός ακμάζει στην ανατολική ακτή του και τα θέρετρα όπως το Σαρμ Ελ Σέιχ, έχουν γίνει δημοφιλείς προορισμοί για διακοπές. Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι της Ερυθράς Θάλασσας με την πλούσια θαλάσσια ζωή είναι από τις ωραιότερες περιοχές για καταδύσεις στον κόσμο.  Παρά την τουριστική ανάπτυξη, μεγάλο μέρος του ορεινού εσωτερικού του Σινά, όπου κατοικούν οι νομάδες Βεδουίνοι, παραμένει ανεξερεύνητο.

ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Το Ελληνορθόδοξο μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης, στους πρόποδες του Όρους Σινά, πιστεύεται ότι είναι η παλιότερη χριστιανική μονή του κόσμου που κατοικείται διαρκώς από την ίδρυσή της το 527μ.Χ από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό. Εδώ το 337μ.Χ η αυτοκράτειρα Ελένη είχε χτίσει ένα παρεκκλήσι, στη θέση όπου πιστεύεται ότι ο Μωυσής αντίκρισε την Καιόμενη Βάτο. Το μοναστήρι πήρε το όνομα της Αγίας Αικατερίνης τον 90 αιώνα όταν οι μοναχοί υποστήριξαν ότι βρήκαν το άθικτο σώμα της αγίας σε ένα γειτονικό βουνό. Αν και παρέμεινε εντελώς απομονωμένο για πολλά χρόνια, τριγυρισμένο από τα κόκκινα βουνά, το μοναστήρι αποτελεί πόλος έλξης για τους τουρίστες. Πολλοί είναι αυτοί που ανεβαίνουν το μονοπάτι για την κορυφή του όρους Σινά – όπου ο Μωυσής έλαβε τις δέκα εντολές – για να απολαύσουν την εντυπωσιακή θέα.

Η αχανής Δυτική έρημος καλύπτει τα 2/3 της συνολικής έκτασης της χώρας, είναι σχεδόν ακατοίκητη, εκτός από κάποιες εύφορες οάσεις όπου μικρές κοινότητες ακμάζουν εν μέσω της ερήμου. Στη Δυτική Έρημο υπάρχουν διασκορπισμένες οάσεις: το Φαγιούμ, η Σίβα, η Μπαχαρίγια, η Ντάχλα, η Χάργκα και η Φαράφρα. Εκτός από τη Σίβα, οι οάσεις ήταν υπό τον έλεγχο των ηγεμόνων της Κοιλάδας του Νείλου από τη φαραωνική εποχή, καθώς αποτελούσαν σημαντικότατοι σταθμοί στη πορεία των καραβανιών από την Αφρική. Καθεμιά από τις οάσεις έχει το δικό της ξεχωριστό χαρακτήρα.

ΟΑΣΗ ΦΑΓΙΟΥΜ 

Το Φαγιούμ, σε απόσταση μόλις 1,5 ώρας από το Κάιρο, είναι η μεγαλύτερη όαση της Αιγύπτου και δημοφιλής προορισμός για τους ντόπιους. Η λίμνη Καρούν αποτελεί τη καρδιά της όασης και υπάρχει από τα αρχαία χρόνια ενώ συνδεόταν με το Νείλο μέσω των καναλιών που κατασκεύασε ο φαραώ Αμενεμχέτ Γ της 12η Δυναστείας. Αργότερα η περιοχή έγινε τόπος διακοπών για τους φαραώ. Στους Έλληνες η περιοχή ήταν γνωστή ως Κροκοδείλων Πόλις από τα ερπετά της πόλης. Λείψανα των ναών των κροκοδείλων υπάρχουν στο Κομ Ουσίμ ( η πόλη Καρανίς του 3ου αιώνα π.Χ) . Στη λίμνη Καρούν δεν υπάρχουν πια κροκόδειλοι, τη θέση τους έχουν πάρει τα πουλιά τόσο τα τοπικά είδη όσο και τα αποδημητικά. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι γνώριζαν πολλά για την ζωή των πουλιών και την κατέγραψαν στα διαζώματα των τάφων- χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι Χήνες του Μεϊντούμ που σήμερα βρίσκονται στο Αιγυπτιακό Μουσείο.

ΟΑΣΗ ΣΙΒΑ

Η όαση Σίβα μοιάζει να ξεφυτρώνει από το πουθενά και οι καταπράσινοι οπωρώνες της λαμπυρίζουν σαν αντικατοπτρισμός μέσα στην αφιλόξενη έρημο. Σε αυτήν την απομονωμένη όαση υπάρχουν περισσότερες από 300 πηγές που τροφοδοτούν τις 300.000 χουρμαδιές και τα 70.000 ελαιόδεντρα. Στο εντυπωσιακό τοπίο έρχονται να προστεθούν και οι τεράστιες αλμυρές λίμνες. Η Σίβα, στην άκρη της Mεγάλης Αμμώδους Θάλασσας, παρέμεινε ουσιαστικά απομονωμένη και αναλλοίωτη επί αιώνες.

Ναός του Μαντείου

3 χλμ έξω από την Σίβα, σε ένα βράχο που κάποτε αποτελούσε το κέντρο του αρχαίου οικισμού του Αγκούρμι, βρίσκεται ο ναός του Μαντείου, που χτίστηκε μεταξύ 663 – 525 π.Χ. Το μαντείο ήταν φημισμένο και ο Μ. Αλέξανδρος ήρθε να το συμβουλευτεί το 332 π.Χ αφού απελευθέρωσε την Αίγυπτο από τους Πέρσες. Μολονότι δεν απομένουν παρά λιγοστά ερείπια η θέα στο φοινικόδασος είναι μαγευτική.

Ναός του Άμμωνα

Ο ναός χτίστηκε κατά πάσα πιθανότητα από το Νεκτανεβώ Β’ τον 4ο αιώνα π.Χ. Το μόνο που σώζεται σήμερα είναι ένας τοίχος με ανάγλυφα.

Ο πολιτισμός της Σίβα

Οι κάτοικοι της Σίβα έχουν το δικό τους χαρακτηριστικό πολιτισμό και τρόπο ζωής. Η βερβερική διάλεκτος σίουι μιλιέται παράλληλα με τα αραβικά ενώ οι γυναίκες που σπανίως εμφανίζονται δημοσίως, φορούν ενδύματα στολισμένα με νομίσματα. Η όαση φημίζεται για τα ασημένια κοσμήματα και τα χειροποίητα καλάθια της. Οι κάτοικοι είναι πολύ συντηρητικοί και οι επισκέπτες πρέπει να ντύνονται σεμνά.